Peter Kradolfer op kandidatenlijst Provinciale Staten verkiezingen

9 maart 2023

Peter Kradolfer op kandidatenlijst Provinciale Staten verkiezingen

Foto: SP

Op 15 maart kunt u als kiezer uw stem uitbrengen voor de Provinciale Statenverkiezingen. Niet iedereen loopt daar even warm voor. Soms is dat omdat de afstand tot de politiek zo groot lijkt, dat je stem uitbrengen nutteloos is. Veel mensen lijken murw te zijn geworden.
Ten onrechte, vindt onze voorzitter Peter Kradolfer van de SP Sint-Michielsgestel. Want al lijkt de provincie soms ver weg te staan van de inwoners van een dorp, toch is hun agenda enorm belangrijk voor ons allemaal.

Zij bepaalt bijvoorbeeld of en hoe steden en dorpen kunnen uitbreiden. In tijden van grote woningnood is dat super belangrijk. De provincie gaat ook over de structuurplannen. Dat klinkt misschien als een ver van mijn bed onderwerp, maar het is wél de basis van de gemeentelijke bestemmingsplannen. En die gaan weer over bijvoorbeeld de aanleg van zonne- en windmolenparken. Dat speelt óók in onze kernen. De provincie gaat ook over het Openbaar (streek)Vervoer, momenteel alleen al vanwege de stakingen enorm actueel.

En wat te denken van de torenhoge energielasten voor ons allemaal, schrijnend gekoppeld aan de extreem hoge winsten van de geprivatiseerde energiebedrijven? Er staat momenteel nog 2,2 miljard op de spaarrekening van de provincie. Dat geld resteert nog van de verkoop van Essent destijds. Geld dat bijvoorbeeld heel goed gebruikt kan worden om de 50.000 slechtst geïsoleerde huizen grondig aan te pakken. Of om renteloze leningen te geven voor de aanschaf van zonnepanelen, waardoor de energielasten ook voor de kleine portemonnee draaglijker worden. In de provincies Groningen en Utrecht heeft recent een politieke meerderheid ingestemd met SP plannen om te onderzoeken of daar een eigen provinciaal energiebedrijf opgestart zou kunnen worden. Geweldig plan toch? Dat zouden we in Brabant ook willen onderzoeken.

Er valt, kortom, genoeg van belang te kiezen bij deze verkiezingen, betoogt Gestelnaar Kradolfer. Hij is al vele jaren SP lid, met onder meer ervaring als raadslid. Vanwege het belang dat hij hecht aan de agenda van de Provinciale Staten vertegenwoordigt hij daarom onze kernen op de kandidatenlijst van de SP. Er kan dus op hem gestemd worden.
Op 10 maart vanaf 13.00 uur doet de provinciale campagnebus ook de markt van Sint-Michielsgestel aan. Misschien een mooi moment om u te verdiepen in de plannen van de SP.
Laat uw stem niet verloren gaan. Stem!