Flyer actie om aandacht te vragen voor de zorg

13 februari 2022

Flyer actie om aandacht te vragen voor de zorg

Foto: Peter Kradolfer en Anita Geerings / SP Sint-Michielsgestel

Op zaterdag 5 december stonden we op het Petrus Dondersplein in Gestel bij de AH en het Kruidvat te flyeren om aandacht te vragen voor de zorg.

De SP wil graag goede en betaal­bare zorg voor iedereen. We willen heel graag investeren in de zorg, in plaats van te korten. Denk niet alleen aan de ziekenhuizen, maar ook aan bijvoorbeeld de jeugdzorg en de thuiszorg. Overal in de zorg wordt met hart en ziel gewerkt door mensen met een hart voor onze samenleving. Daar hoort toch gewoon een passend salaris tegenover te staan? Daar wil je toch niet op korten? Daar wil je toch meer aan geven dan applaus alleen?

Het is te gek voor woorden. De miljarden klotsten tegen de plinten tijdens de presentatie van het ‘nieuwe’ kabinet, maar fatsoenlijk betalen voor wat broodnodig is, past daar blijkbaar niet bij. Integendeel. Wij van de SP willen dat de voorgenomen plannen om te korten op de zorg worden teruggedraaid. En rap graag!

Nou, daarom stonden we daar dus op die frisse zaterdagochtend. We waren er vroeg bij, gewapend met posters, flyers, intekenlijsten en een goed humeur. Er was zelfs een schraal zonnetje na tijden van grijsheid en regen.
Aan de slag dus.

We spraken mensen aan met het verzoek om de petitie van de SP over dit onderwerp te steunen, digitaal of ter plekke via ons. Peter was nu nog de enige die goed herkenbaar was in zijn rode SP jas. Dat wordt vast beter als we straks definitief als aparte afdeling bestaan en wat SP kledij kunnen bestellen voor onszelf.

We merkten al snel dat winkelende mensen om 10 uur ‘s-ochtends niet altijd in zijn voor een flyer actie. Ontbijt­spullen halen en snel terug naar huis om aan je welverdiende weekend te beginnen, leek het motto. Begrijpelijk. Toch wisten we een aantal mensen zeker wél te bereiken gelukkig. Een van de eerste Gestelnaren die we spraken gaf een eigenlijk veelzeggende reactie: hij was het van harte eens met onze visie, maar had nul vertrouwen in het effect ervan. Murw. Het was al zo vaak geprobeerd, zei hij met een droevig gezicht. Er werd toch nooit naar geluisterd door de regering. Best wel triest eigenlijk. Andere mensen, bijvoorbeeld zij die zelf in de zorg werken, herkenden zich helemaal in het geschetste beeld en beloofden de petitie online te steunen. Een mevrouw die nog steeds de gevolgen van Corona aan den lijve ondervond, greep de gelegenheid aan om uitgebreid haar verhaal te doen. Ons luisterend oor bleek welkom.

Een wat oudere meneer gaf aan dat hij een van de veroorzakers was van de hoge zorgkosten. Toen we nieuws­gierig doorvroegen vertelde hij over zijn sinds jaren slechte gezond­heid, de vele medicijnen die hij slikte en zijn zieken­huis opnames. Vol lof was hij over al die lieve mensen die aan zijn bed stonden, elke keer weer. Een herkenbaar beeld voor ons allemaal, denk ik. Hij citeerde ter afsluiting met pretoogjes in Brabants dialect een vriend van hem: ‘Er zijn 3 soorten vrouwen op de wereld. Ge hèt kwaoi, ge hèt nog kwaoier..... en ge hèt verpleegsters :-)’. Over de eerste twee stellingen kunnen we van mening verschillen, maar over de verpleegsters zijn we het voor de volle 100% eens!

Heeft u de petitie zelf nog niet ondertekend? Ga dan
online (SP.nl/zorg) en doe het alsnog alstublieft. Ook uw hulp is echt nodig. Alvast bedankt!