Flyeracties Pensioenakkoord

16 januari 2022

Flyeracties Pensioenakkoord

Foto: Peter Kradolfer / SP Sint-Michielsgestel

In december waren we aanwezig op de weekmarkten van Sint-Michielsgestel en Berlicum. We deelden daar flyers uit over het nieuwe Pensioenakkoord.

De zorgen van de SP werden daarin duidelijk verwoord. Bijvoorbeeld over de dure overgangsregeling die voor een groot deel uit de eigen zak van de deelnemers moet worden betaald. Dat er niet wordt geïndexeerd, terwijl er meer dan voldoende in de uitpuilende kassen zit. Met de gierende inflatie momenteel schuurt dat extra! Ook de onzekerheid over toekomstige uitbetalingen, die volledig afhankelijk zullen zijn van de dan beschikbare premies stemt tot zorg. De marktbezoekers toonden best wel interesse, ondanks dat een deel aangaf (helaas ten onrechte) geen enkele zorg te hebben ‘omdat ze al een pensioen hadden’. Jammer genoeg raakt het nieuwe Pensioenakkoord ons allemaal, ook de gepensioneerden.

De vrolijke noot kwam van een tienjarige die een tijdje had staan te luisteren naar onze uitleg aan passerende mensen. Even later kwam hij zelf enthousiast om ook zo’n folder vragen. Verstandig om die aan zijn ouders te geven, vonden wij. Maar dat begrepen we helemaal verkeerd: de flyer wilde hij zelf eens goed doorlezen. ‘Want ik wil later óók pensioen!’ merkte hij gedecideerd op. Hij heeft helemaal gelijk!